T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KÜTAHYA / MERKEZ - Evliya Çelebi İlkokulu

ÖZ DİSİPLİN GELİŞTİRME

DİSİPLİN HEDEFLER VE BAŞARI ARASINDAKİ KÖPRÜDÜR.

                                                                                    (JİM ROHN)

 

                           ÖZ DİSİPLİN

 

   Öz disiplin kişinin kendini her anlamda kontrol edebilme becerisidir. Birey duygularını, isteklerini, davranışlarını amacı doğrultusunda kontrol edebiliyorsa öz disiplin sahibidir diyebiliriz.  

   Öz disiplin, bireylerin kendi yaşamları için gerekli olan kararları alıp uygulayabilme, bunları geliştirme ve kendine ait bu kararlar üzerine eleştirel düşünebilme yeteneğidir. Yapılan araştırmalar gerçekte öğrenci başarısızlıklarının temelinde de öz disiplin eksikliğinin geldiğini ortaya koymaktadır. Öz disiplin sahibi bir birey, karşılaştığı sorunlara karşı çözüm üretme ve doğru olduğuna inandığı hususlarda çaba göstermeye isteklidir.

   Öz disiplin hem geleneksel hem de yeni nesil eğitim yaklaşımlarının tamamında öğrenmenin kilit faktörü olarak görülmektedir. Nitekim eğitim ve öğretimdeki temel amaç, öğrencilerin enerjilerini doğru yöne kanalize etmelerini sağlamaktır. Bireyin başarılı olabilmesi için dışsal bir yönlendiriciden ziyade güçlü bir irade ve kendini kontrol yeteneğine sahip olması istikrarlı başarı için olmazsa olmazdır. Öyle ki 2020 yılında yaşanan Covid-19 salgınında öz disiplin pandemi sürecinde eğitimin amaçlarına ulaşabilmesi için en önemli meziyet hâline gelmiştir.


Öz Disiplin Sahibi Kişilerin Özellikleri

  Öz disiplin sahibi kişiler azimli, hırslı ve başarı yönelimli olur ve bu kişilik özelliği ise itaatkârlık, düzenlilik, disiplin, sorumluluk, başarı yönelimlilik gibi özelliklerle ilişkilidir. Bu kişilik faktörü yüksek olan kişiler azimli, hırslı, başarı yönelimli olurken; düşük olanlar ise plansız, erteleyen ve disiplinsiz olarak değerlendirilmektedir.

 

Öz Disiplini Çocuklarımızın Ve Kendi Hayatımıza Nasıl Katabiliriz?

 

  • Saygı ve desteğiniz koşulsuz olmalıdır;Özellikle ergen gruplarında öğretmeni tarafından umursanmadığını düşünen öğrenciler öz disiplinlerini büyük ölçüde kaybederler.

 

  • Bireyler karar verme süreçlerine dâhil edilmelidir;Çünkü insanlar bir şeyleri başarabileceklerine yalnızca karar verme konusunda güçlü olduklarını hissettiklerinde inanırlar. İnsanları ödev ve görevlerini yerine getirmeme konusunda besleyen kaynak, bireyin o konuda kendini yetersiz hissetmesi veya bu mevzunun önemine inanmamasıdır.

 

  • Bireylerin öz disiplin geliştirme sürecinde aileleri büyük önem taşır.

 

  • Öğrencilerin ergen ve yetişkinler olarak sahip olmaları istenilen nitelikler modellenmelidir;Bu hususta gurur ve öfkenin kontrolü konusunda iş birliğine gidilmelidir.

 

  • Bireysel farklılıklar dikkate alınmalıdır.

 

  • Kişinin kendi sorumluluğu vurgulanmalıdır.

 

  • Ödüller kullanılmalı ve stratejik övgüler kullanılmalıdır.

 

  • Müfredat boyunca sosyal ve duygusal yeterliliklerin öğretilmesi ve tartışılması gereklidir.

 

  • Davranışa katkıda bulunan ve öğrencinin düşünmesindeki her türlü "hataya" meydan okuyan faktörleri düşünülmelidir.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.03.2021 - Güncelleme: 10.03.2021 11:33 - Görüntülenme: 486
  Beğen | 9  kişi beğendi